"Емоційне благополуччя в сім'ї"
Саме в родині задовольняються провідні потреби дитини – дошкільника:
- у любові та прийнятті;
- у розумінні й повазі;
- у довірі до навколишнього
світу;
- у нових враженнях;
- у самостійності;
- у встановленні зрозумілих та справедливих правил;
- у організації життя тощо.
Способи задоволення
емоційних потреб дитини:
- контакт очей;
- тілесний контакт;
- пильна увага;
- дисципліна, режим;
- приклад дорослих;
- забезпечення самостійності.
Щоб знати, чи комфортно почувається дитина, потрібно вміти
розрізняти прояви емоційного благополуччя й неблагополуччя.
Емоційне благополуччя дитини виражається в таких її рисах:
- довіра до світу;
- здатність проявляти гуманні
почуття;
- уміння співпереживати й
відчувати стан іншої людини;
- наявність позитивних емоцій і
почуття гумору;
- здатність і потреба в тілесному
контакті; почуття подиву;
- варіативність поведінки;
- здатність до позитивного
підкріплення себе та власних дій;
- упевненість в собі;
- уміння домовлятись з
іншими людьми.
Риси,
що сигналізують про емоційне неблагополуччя дитини:
·
схильність ображатися;
·
вразливість;
·
жадібність;
·
егоїзм;
·
страхи;
·
тривожність;
·
агресія, жорстокість;
·
некерованість;
·
замкнутість;
·
байдужість; відсутність інтересу
до будь – чого.
Які ж
причини порушують емоційне благополуччя? Спробуйте
провести практичний дослід під назвою : «Вплив слів на дитину». Візьміть
склянку з водою – це дитина (чиста, проста, наївна), сіль - це грубі, «солоні»
слова, перець – це образливі, «пекучі» слова, грудку землі – це байдужість,
неуважність. Змішайте все і ви отримаєте стан дитини. Скільки мине часу, щоб
все осіло, «забулось» ? А варто лише легенько збовтати – і все піднімається на
поверхню. А це знову – стрес, агресія, невротичність, гіперактивність тощо.
Та не тільки у
словах криється хибний шлях, що веде до емоційного неблагополуччя дитини. Є й інші деструктивні дії з боку батьків, а саме:
- дитина просто не
одержує досить любові від своїх батьків, особливо від матері;
- відчуває
непогодженість у вимогах до неї з боку членів сім’ї;
- відчуває
велике, невідповідне віку навантаження;
- у
родині панує негармонійний стиль виховання;
- у
родині панує неблагополучна атмосфера (сварки,
критика, байдужість);
- дитина одержує
недостатньо інформації навіть коли проявляє
активний запит;
- відчуває
надмірну суворість
батьків або дорослих,
- дитину карають і вона боїться зробити щось не так.
Головне
завдання батьків мінімізувати і навіть виключити такі деструктивні дії!
Натомість, дотримання батьками певних нескладних правил сприятиме створенню атмосфери
емоційного благополуччя дитини в родині!
Для цього потрібно:
- частіше проявляти турботу і демонструвати своє позитивно-емоційне
ставлення до дитини;
- потрібно просто любити свою дитину!
- приймати дитину з її позитивними і негативними
якостями;
- створити в
родині безпечну атмосферу, наповнену позитивними емоціями;
- заохочувати та
стимулювати
розвиткок всіх
здібностей дитини;
- варіювати власні стратегії виховання
залежно від віку й поведінки дитини, включаючи форми заохочень і обмежень;
- включатись в
дитяче життя;
- підтримувати успіхи
дитини;
- виражати свої
почуття:
ділитися почуттями – значить довіряти;
- вирішувати
конфлікти
конструктивними способами;
- використовувати в
повсякденному спілкуванні привітні фрази,
посмішку;
- проявляти любов
у вигляді фізичних дотиків: обіймати слід не менше 4, а краще – 8 разів
щодня.
Кілька рекомендацій:
·
Якщо дитину часто критикують…
·
Якщо дитину часто висміюють…
·
Якщо дитина почувається безпечно…
·
Якщо дитину часто підбадьорюють…
·
Якщо дитину часто схвалюють…
·
Якщо з дитиною ми зазвичай чесні…
·
Якщо до дитини часто бувають поблажливі…
·
…вона
вчиться довіряти
·
…вона
вчиться засуджувати
·
…вона
вчиться бути впевненою
·
…вона
вчиться справедливості
·
…вона
вчиться бути терплячою
·
…вона
вчиться добре до себе ставитись
·
…вона
вчиться бути боязкою